9 tips tangani perut menggeleber selepas bersalin

Ramai ibu-ibu yang risau bila perut menggeleber lepas bersalin. Semasa mengandung, bahagian perut meregang bagi membenarkan bayi dalam kandungan ruang membesar. Selepas bersalin, bahagian perut yang menggeleber tidak kembali ke bentuk asas serta merta. 



Ibu-ibu harus bersabar dan berdisiplin dalam penjagaan selepas bersalin jika nak dapatkan kembali bentuk badan yang ideal. Berikut adalah 9 tips tangani perut menggeleber selepas bersalin : 
  1. Dapatkan berat badan ideal : Berat badan ibu memang tak dapat dielakkan dari bertambah semasa mengandung. Pertambahan yang normal adalah sekitar 10-16kg bagi mereka yang mempunyai berat badan normal. Selepas bersalin, ibu perlu menurunkan berat badan kepada berat ideal untuk memudahkan proses mendapat bentuk badan asal.
  2. Lakukan senaman : Selepas berat telah turun, ibu  perlu melakukan senaman untuk membina semula otot yang mungkin telah kendur dan menegangkan bahagian kulit yang menggeleber. Sebaiknya dapatkan nasihat mereka yang pakar dalam senaman jenis ini. 
  3. Elak diet ketat untuk turunkan berat badan : Sesetengah ibu sanggup mengamalkan kaedah diet ekstrim dan ketat untuk turunkan berat badan dengan cepat. Masalahnya, berat badan juga boleh naik mendadak sebaik sahaja diet dihentikan. Turunkan berat secara perlahan dan konsisten adalah lebih baik. Bahagian kulit perut juga akan kembali anjal dengan lebih mudah bila berat turun sikit demi sedikit. 
  4. Berlulur dan berurut : Urut dan lulur adalah sebahgaian dari ritual berpantang tradisi Melayu. Rupanya kedua kaedah ini juga membantu aliran darah lebih baik di bahagian badan yang diurut dan kulit akan menjadi lebih sihat serta elastik selepas dilulur. Ia secara tak langsung membantu pemulihan perut menggeleber. 
  5. Ambil kolagen : Badan manusia memang secara semulajadi menghasilkan kolagen untuk sokongan sendi, otot dan keanjalan kulit. Cuma bila usia bertambah, keupayaan menghasilkan kolagen oleh badan akan merosot bermula usia 30-an lagi. Ambil suplemen mengandungi kolagen dapat membantu menambah kandungan kolagen dalam badan dan seterusnya meningkatkan keanjalan kulit. 
  6. Minum air secukupnya : Air komponen penting dalam tubuh manusia, termasuk dalam fungsi memelihara kesihatan kulit. 
  7. Tingkatkan pengambilan protein : Protein sangat perlu untuk membina otot bagi memegang bahagian perut yang menggeleber. Protein juga komponen penting untuk kesihatan kulit
  8. Bersabar dan konsisten : Sabar, jangan cepat mengalah. Kebiasaannya ibu selepas bersalin akan mengambil masa 6 bulan untuk mengembalikan keanjalan kulit. Sementara waktu itu, jangan 'seksa' diri dengan usaha-usaha drastik mengempiskan perut. 
  9. Teruskan penyusuan ibu : Menyusukan anak dapat membantu membakar kalori dengan banyak selepas bersalin. Saiz peranakan selepas bersalin akan kembali ke bentuk asal dengan lebih cepat jika ibu menyusukan anak sebaik sahaja bersalin. Ini akan membantu usaha mengurangkan perut menggeleber

Bagaimana Set Postnatal Shaklee membantu?







Baru-baru ni, Shaklee Malaysia ada perkenalkan Set Kesihatan S
elepas Bersalin (Postnatal) sempena promosi progrom YES (Young Entrepreneur System) yang akan berlangsung dari June-Oktober 2015. Set ini sangat sesuai untuk ibu selepas bersalin kerana ia membantu untuk ibu kembali pulih, melancarkan penyusuan serta menangani masalah perut menggeleber. Kandungan dalam set ini adalah :
  • ESP - Soy Protein Isolate Powder: Protein memberi tenaga kepada ibu, merupakan penggalak susu bagi sesetengah ibu menyusu serta diperlukan untuk membina otot dan keanjalan kulit
  • Vita-Lea® Iron Formulamembantu bantu tambah darah yang hilang semasa bersalin, mengisi sela vitamin dalam badan, diperlukan untuk proses penurunan berat badan yang selamat.
  • Sustained Release Vita-C Plus™bantu proses baiki tisu rosak semasa proses bersalin, meningkatkan keanjalan kulit yang menggeleber
  • OsteMarix™Mengisi kekurangan kalsium dalam badan ibu, membantu masalah buasir dan sembelit yang mungkin boleh menganggu proses mengempiskan perut.
  • OmegaGuard™ : Minyak ikan mengandungi DHA yang baik untuk perkembangan bayi menyusu badan. Asid lemak baik ini juga membantu kawal rasa lapar berlebihan dan membakar lemak jahat yang menyumbang kepada lebihan lemk di perut.
  • Alfalfa Complex (S) : Herba yang terkenal dalam perubatan ayurvedic sebagai penggalak susu badan. Juga kaya dengan serat yang membantu dalam proses nyahtoksin dan kelancaran proses penyingkiran bahan buangan dari badan. 

Tak cukup tips di atas? Boleh baca tulisan sebelum ini tentang 7 cara kempiskan perut selepas bersalin. Jika berminat untuk mengetahui lebih lanjut dan buat pesanan produk, hubungi saya sekarang!

ZETI HAFIZA ZAKARIA
Call/ Whatsapp +6019 936 6681 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...