BUNCIT DAN MENGGELEBER : 7 Cara Kempiskan Perut Lepas Bersalin

Mimpi ngeri...? Ya, bagi sesetengah orang perut buncit dan menggeleber selepas bersalin memang sesuatu yang amat ditakuti. Baru bersalin sorang dua badan dah macam orang beranak enam. Eh! tak juga.. kadang-kadang kita jumpa orang lama yang beranak 5-6 tapi badan, mak aii... macam anak dara. 


Oh.. mungkin sebab baru bersalin, memang la badan kembang lagi. Tapi kalau dah 6 bulan bersalin perut macam mengandung 6 bulan macam mana? Lepas setahun, berat makin naik pula. Oh tidak! Memang mimpi ngeri. Bagi yang tak sabar dan banyak duit terlebih, boleh lah pergi ke mana-mana Slimming Centre yang menawarkan pakej ribu-ribu ringgit untuk buang lebihan berat tu dengan 'agak' cepat. Tapi jangan lupa.. risiko untuk berat anda naik semula juga 'agak' tinggi. 




7 Cara Kempiskan Perut Buncit dan Menggeleber Selepas Bersalin

  1. SUSU IBU : Susukan anak dengan susu badan anda (susu ibu) sebaik sahaja lepas bersalin. Sebaiknya, lakukan penyusuan eksklusif sekurang-kurangnya 6 bulan dan dilanjutkan sehingga 2 tahun. Menyusu badan boleh mempercepatkan proses pengecutan rahim dan membakar 200 hingga 600 kalori sehari
  2. BERBENGKUNG : Mungkin ramai di kalangan ibu-ibu yang tidak gemar berbengkung selepas bersalin - rimas, panas, tidak selesa dan sebagainya. Tapi tahukah anda, berbengkung boleh membantu mengembalikan bentuk badan asal. Gunakan bengkung yang sesuai dengan cara pemakaian yang betul bagi mengelakkan kesan negatif yang tak diingini. Pemakaian bengkung yang tidak betul juga boleh memudaratkan.
  3. BERTUNGKU/ BERTANGAS/ BERSAUNA : Amalan bertungku mungkin sudah makin kurang popular pada hari ini. Selepas bersalin, bertungku adalah kaedah tradisional ibu-ibu sejak dahulu untuk memecahkan darah beku, lemak dan mengurangkan bengkak dalam perut/ rahim. Bertangas dan bersauna pula membantu memecahkan lemak, angin dan air berlebihan dalam badan
  4. KAWALAN PEMAKANAN : Ibu menyusu tidak digalakkan berdiet berlebihan kerana khasiat yang seimbang dan kalori yang mencukupi diperlukan terutamanya di bulan-bulan pertama menyusukan bayi anda. Walaubagaimanapun ia tidak bermakna anda boleh makan sesuka hati dan mengabaikan bentuk badan yang semakin merosot. Jika anda tidak menyusu atau bayi anda tidak lagi bergantung sepenuhnya kepada susu ibu, lakukan kawalan pemakanan yang sesuai bagi mengelakkan masalah perut buncit dan menggeleber semakin teruk. Kurangkan pengambilan lemak dan minyak, ambil protein mencukupi bagi membina semula otot dan mengelakkan perut menggeleber. Lebihkan makanan yang membantu proses membakar lemak seperti oat, kekacang, bayam, salmon dan madu.
  5. SENAMAN DAN AKTIVITI FIZIKAL : Senaman kardiovaskular dan abdominal tertentu boleh membantu anda mengempiskan perut. Dapatkan kaedah yang betul senaman khusus untuk membentuk perut ini dari jurulatih senaman atau bahan rujukan yang disediakan pakar. Aktiviti fizikal seperti berjalan kaki, berbasikal dan berenang juga mampu mengurangkan lebihan lemak di bahagian perut dan sekaligus membina otot perut. Lakukan secara konsisten bagi mendapatkan kesan terbaik
  6. BETULKAN POSTUR TUBUH : Kebanyakan ibu-ibu terlalu sibuk untuk mengambil berat postur badan mereka. Tahukah anda, masalah postur yang tidak baik ketika berjalan, duduk dan mengangkat barang juga menyebabkan masalah perut buncit dan menggeleber sukar diselesaikan. Jangan pandang remeh cara anda bergerak setiap hari
  7. DETOKSIFIKASI : Lebihan toksin dalam badan kebanyakannya terkumpul di bahagian perut. Ia menyebabkan anda mengalami masalah penghadaman dan seterusnya mengakibatkan lebihan makanan dan lemak terkumpul di bahagian perut. Lakukan proses detoksifikasi dari masa ke semasa dan apabila perlu bagi membantu mengurangkan toksin dalam tubuh anda terutamanya perut. Baca maklumat lanjut di sini

Bagaimana supplemen Shaklee membantu?


Bagi membantu proses mendapatkan kembali perut anda yang cantik dan seksi, rangkaian supplemen Shaklee ada menyediakan beberapa pilihan. Tapi ingat! Supplemen hanya membantu sahaja - ia bukan ubat kurus atau magic potion yang boleh menghilangkan perut buncit dan menggeleber dalam sekelip mata TANPA anda melakukan usaha lain seperti tips di atas.

Apakah supplemen tersebut?

  • Herblax : membantu proses detoksifikasi, membantu masalah tidak hadam dan pergerakan usus yang tidak sihat. 
  • Lecithin : diekstrak dari soya tanpa penggunaan bahan pewarna, pemanis atau pengawet. Membantu proses memecahkan lemak dalam tubuh.
  • Alfalfa Complex : Bahan serat (fiber) penting untuk membantu pengeluaran lemak yang telah dipecahkan. Juga membantu memecahkan angin dalam badan.
  • Cinch Shake Mix : Minuman protein soya membantu rasa kenyang serta mengandungi Leucine™ untuk membantu mengekalkan otot semasa proses pembakaran lemak berlebihan.
Apa kata mereka yang dah cuba? 

"....mula-mula i tak perasan tau. Lepas 2 minggu perut i dah kempis sikit. Then lengan ni pun dah kecik sikit. U bayangkan perut i ni lepas bersalin anak bongsu 12 tahun lepas, ni baru kempis sikit" - PN. NURA, 40-an 

Tak cukup tips di atas? Boleh baca tulisan sebelum ini tentang 9 cara atasi perut menggeleber selepas bersalin. Jika berminat untuk mengetahui lebih lanjut dan buat pesanan produk, hubungi saya sekarang!

ZETI HAFIZA ZAKARIA
Call/ Whatsapp +6019 936 6681 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...