5 tips pilih produk kecantikan pemutih supaya muka tak naik jeragat hodoh atau merana akibat kanser kulit.

Wanita Malaysia antara yang paling obses dengan produk memutihkan kulit di Asia, di mana 41% dari responden kajian oleh WHO menggunakannya. Susah nak diubah mentaliti wanita yang berkulit hitam manis dan sawo matang yang berpendapat PUTIH itu CANTIK, sedangkan wanita berkulit putih di Barat sibuk menggelapkan kulit dengan berjemur di bawah matahari atau melakukan rawatan 'tanning'. Akibatnya, pengeluar produk pemutih semakin bertambah di Malaysia hingga ada yang mengabaikan keselamatan produk. Apa yang bahayanya?

3 jenis bahan berbahaya paling kerap ditemui dalam produk pemutih

  1. Hydroquinone - bahan peluntur kulit yang digunakan dalam produk pemutih. Kulit akan jadi merah dan seperti terbakar selepas digunakan beberapa ketika. Dalam jangkamasa panjang boleh akibatkan kerosakan buah pinggang, kanser hati dan darah
  2. Merkuri - juga bahan yang sering digunakan dalam produk pemutih. Menjadikan kulit lebih sensitif, merusakkan organ seperti otak, buah pinggang dan paru-paru, janin cacat dan risiko kanser kulit. 
  3. Plumbum - boleh akibatkan kulit menipis, pigmentasi berlebihan dan jeragat setelah berhenti menggunakan produk, keracunan logam berat dalam darah an kerosakan organ dalaman termasuk saraf
Salah satu kesan penggunaan pemutih yang mengandungi bahan berbahaya

5 tips memilih produk kecantikan pemutih yang selamat

  1. Baca label atau info produk dengan lebih teliti : amalkan tabiat membaca label sebelum membeli. Jika anda membeli produk secara online, jangan lupa hak sebagai pengguna untuk mendapatkan maklumat produk dari penjual. Jika tiada label atau maklumat produk pada bungkusan, jangan ragu-ragu untuk menolak produk tersebut.
  2. Pilih yang menggunakan bahan pemutih semulajadi : elak bahan pemutih yang menggunakan bahan berbahaya seperti mercury, leads, plumbum, hydroquinone dan sewaktu dengannya. Produk yang selamat akan menggunakan pemutih semulajadi seperti likoris, vitamin C, kojic acid, mulberi dan sebagainya.
  3. Ketahui reputasi pengeluar/ pengilang produk : berhati-hati sekiranya produk tersebut dikeluarkan oleh syarikat baru dan tidak diketahui status pengilangnya. Ada penjual ghairah mengeluarkan jenama sendiri dengan membungkus/ melabel semula produk yang tidak selamat semata-mata untuk mengaut keuntungan. Sebaiknya pilih produk dari pengilang yang berpengalaman dan diketahui reputasinya.
  4. Semak status ujian keselamatan/ akreditasi pihak berwajib - sejak 1 November 2008, pihak Kementerian Kesihatan Malaysia telah mempekenalkan nombor pendaftaran bagi sebarang produk kosmetik yang telah memenuhi keperluan tempatan. Produk yang tidak berdaftar berisiko mengandungi bahan berbahaya. Semakan boleh dibuat di portal ini 
  5. Jauhi produk yang meragukan - sekiranya produk yang digunakan sekarang beri kesan yang meragukan atau tidak dapat dipastikan latarbelakangnya, jangan takut untuk menukar jenama. 

Produk penjagaan kulit yang SELAMAT dan BERKESAN


Alhamdulillah, saya dah bertukar kepada Set Nutriwhite Shaklee sejak 4 tahun lalu. Kulit saya pernah rosak akibat menggunakan produk yang mengandungi peluntur, menjadikan kulit saya lebih sensitif dan mudah terbakar dengan selaran matahari. Setelah konsisten dengan Nutriwhite, kulit saya semakin baik berbanding dulu. Kawan-kawan yang nak guna apa-apa produk kosmetik, jangan lupa untuk aplikasi tips di atas sebelum membeli ya?

Nak tahu lebih lanjut tentang NUTRIWHITE, dapatkan maklumat produk ini di sini.



Putih tak semestinya cantik!

ZETI HAFIZA ZAKARIA 
Call/ Whatsapp +6019 936 6681

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...