5 cara rawat cirit birit tanpa ubat

Malam tu Nabil keluarkan susu segar dalam kotak saiz 1 liter dari peti sejuk. Dia minum secawan sebelum tidur. Mengantuk sangat, terus Nabil lupa simpan susu tu semula ke dalam peti sejuk. Tak tahu la pukul berapa ibu ke dapur buat susu adik, dalam terpisat-pisat nampak kotak susu atas meja. Tanpa periksa dulu, terus minum secawan.
Esok paginya ibu mula cirit-birit dan muntah-muntah selama tiga hari.

Pernah alami tak situasi ni?

Saya melaluinya baru-baru ni. Sangat letih keluar masuk tandas. Badan letih sebab kehilangan air. Alhamdulillah pengambilan Performance Orange Shaklee, dapat bantu saya elak dehidrasi. Apa yang saya suka, PD ni rasanya sedap macam air oren. Masam-masam manis. Tak bergas seperti minuman isotonik komersial yang biasa di jual. Senang dibancuh dengan air suam atau sejuk. Jom baca info pasal cirit-birit. Mungkin berguna jika berlaku kepada ahli keluarga kita.

Punca cirit birit


Ada dua punca utama yang biasa menyebabkan cirit birit :

  1. Keracunan makanan akibat bakteria - pengendalian yang salah dan kurang bersih
  2. Masalah penghadaman/ pemakanan - perut tak tahan dengan jenis makanan tertentu seperti pedas, susu, berempah dan lain-lain



Rawatan tanpa ubat


Menurut Dr. Ahmed Mohmedi, seorang pensyarah perubatan,  rawatan cirit birit yang digalakkan adalah tanpa menggunakan ubat. Ini kerana ia berlaku sebagai tindak balas semulajadi untuk buang toksin yang termasuk dalam badan melalui makanan.

Berikut adalah sebahagian cadangan rawatan tanpa ubat :

  1. Minum air yang dicampur garam mineral dengan kerap untuk mengembalikan keseimbangan cecair elektrolit yang hilang.  
  2. Makan makanan yang mudah hadam dan jenis lembut seperti bubur nasi, roti dan buah-buahan.
  3. Tukar jenis susu formula jika kanak-kanak mendapat cirit birit selepas meminumnya. Mungkin jenis tersebit tidak sesuai. Bayi yang menyusu ibu wajar meneruskan penyusuan tersebut. 
  4. Elak makanan yang tidak mesra dengan perut seperti makanan berminyak, pedas dan berlemak. 
  5. Elak juga minum minuman jenis deuratik seperti air berkafein dan beralkohol yang menggalakkan pembuangan air yang banyak melalui kencing.

Walau bagaimanapun, jika cirit-birit berlanjutan lebih 3 hari dengan simptom yang semakin teruk atau berlaku kepada kumpulan sensitif (bayi, ibu mengandung, orang tua dan yang ada penyakit serius),  bawalah ke hospital secepat mungkin. Ia mungkin simptom kepada masalah yang lebih serius.

Semoga bermanfaat. Hubungi saya untuk pertanyaan.

Superibu in the making,

ZETI HAFIZA
+6019 936 6681

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...