Sumber kalsium terbaik untuk ibu mengandung

Kenapa kalsium penting kepada kaum ibu-ibu

Kalsium ni adalah mineral paling banyak diperlukan badan manusia iaitu 1,000mg sehari, terutamanya bagi ibu mengandung dan selepas melahirkan. Kenapa kritikal sangat kalsium ni kepada ibu-ibu? 


Semasa mengandung, kalsium sangat-sangat diperlukan untuk pembentukan bayi. Jika ibu tidak mendapat bekalan kalsium mencukupi dari makanan, simpanan kalsium pada tulang akan digunakan. Bayangkanlah macam empangan air, kalau simpanan air tak bertambah disebabkan hujan tak turun atau musim kemarau yang panjang... lama kelamaan makin kuranglah air dalam empangan tu kan?



Bila stok kalsium dalam tulang digunakan, lama-kelamaan kepadatan tulang akan berkurang. Katakan mengandung lagi anak kedua, ketiga, keempat dan seterusnya (wah, ramainya!) tetapi masih lagi tak makan makanan yang tinggi kalsium. Alamatnya, makin kuranglah kepadatan tulang hingga meningkatkan risiko tulang rapuh atau Osteoporosis. Jangan ambil ringan tau. Statistik menunjukkan 40% wanita berusia 30 tahun dan ke atas berisiko dapat penyakit ni. Dan seorang dari tiga wanita berumur 50 tahun ke atas cenderung mengalami patah tulang pinggul akibat Osteoporosis. 


Sumber Kalsium terbaik


Sumber kalsium terbaik adalah dari makanan seperti susu, sayuran, buahan, ikan/ daging dan kekacang. Tapi memang kena ambil dalam kuantiti yang banyak la makanan-makanan ni semua untuk dapatkan 1,000mg kalsium sehari. Contoh makanan yang bersamaan dengan 1,000mg kalsium :
  • 3.5 cawan susu 
  • 17.5 jus carrot dlm tin 
  • 13.5 biji buah oren saiz besar 
  • 3.3 cawan (780 g) bayam
Atau boleh juga bahagikan 1,000mg dalam sehari kepada hidangan makanan berbeza seperti:
  • Sarapan : 2 waffle serat tinggi, setengah cawan yogurt rendah lemak, suku cawan kopi susu
  • Minum pagi : 1 auns kacang badam
  • Makan tengahari : satu mangkuk bayam berkeju, 1 cawan strawberi, 2 auns avokado
  • Makan malam : dada ayam panggang, 1 cawan brokoli, 1 auns keju kambing, 1 potong roti serat tinggi, 1 cawan ulaman
Haa... seronok kan tengok menu sihat yang kaya dengan nutrien seimbang? Sayangnya, saya secara peribadi mengaku tidak dapat jamin gaya pemakanan saya sihat dan ideal. Tambahan pula banyak faktor lain yang kena ambil kira - tabiat makan makanan segera/ diproses, persekitaran tercemar, masalah penghadaman dan banyak lagi faktor yang mungkin menganggu penyerapan kalsium yang optimum. 

Suplemen kalsium


Sebenarnya, ibu-ibu tidak perlu pun ambil makanan tambahan atau suplemen kalsium jika mengamalkan pemakanan sihat dan seimbang setiap hari. Sebaliknya, jika ibu-ibu yang tidak dapat pastikan pengambilan makanan yang tinggi kalsium setiap hari atau ada masalah dengan pengambilan makanan tinggi kalsium, boleh dapatkan pandangan dan nasihat professional mengenai masalah ini. Jika perlu ambil supplemen kalsium, pilihlah OsteMatrix dari Shaklee kerana : 
  • mengandungi 1,000 mg Kalsium (100% dari keperluan harian) dari sumber semulajadi yang mudah diserap
  • mengandungi 400 mg Magnesium (100% dari keperluan harian) yang membantu proses penggabungan Kalsium dalam tulang 
  • mengandungi 400 IU vitamin D (100% dari keperluan harian) yang menggalakkan penyerapan Kalsium
  • Terbukti secara klinikal : pengambilan 2 kaplet OsteMatrix dapat meningkatkan kandungan Kalsium dalam darah selama 12 jam 
  • Kalsium citrat dapan mencegah sembelit yang disebabkan kalsium dalam bentuk lain 
  • Kaplet yang mudah ditelan


Hubungi saya untuk pesanan prodduk/ sebarang pertanyaan!

ZETI HAFIZA ZAKARIA
+6019 936 6681
bigsmilezone@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...