Cheesekut Mery Lava Mealshake

Kemas kabinet dapur hari tu terjumpa biskut mery 3/4 bungkus.  Beli sebab untuk ajar anak-anak kudap biskut yang tak manis. Rupanya dorang tak berapa minat biskut ni. Kalau Oreo tu laju pulak.. Hmmm... sabar je lah.

Maka, ibu mereka ni cari jalan untuk habiskan biskut-biskut tersebut sebelum lemau atau expired. Apa lagi, Google la..

Akhirnya terhasil lah Cheesekut Mery Mealshake ni yang diubahsuai ikut selera sendiri dan menggunakan bahan2 yang ada di dapur Kak Pis.

Bahan-bahan

250 g Cream Cheese (saya guna cap Tatura)
3/4 bungkus Biskut Mery (saya guna cap Tiger)
Sedikit Susu Segar (saya guna Marigold HL)
Sedikit Susu Pekat Manis (saya guna Marigold)
*Sos Coklat (saya guna Hershey's)
*Meal Shakes (saya guna Shaklee)

Cara Penyediaan

1. Pukul cream cheese hingga kembang.
2. Campur susu segar dan pukul sebati. Jangan banyak sangat susu tu, supaya sebatian tak terlalu cair
3. Campur susu pekat manis ikut kesesuaian selera. Pukul sebati. Saya masuk sikit je sebab tak nak terlalu manis.

Dah siap cream cheese, dah boleh cari bekas acuan sesuai untuk next step.

4. Panaskan susu segar sekejap.
5. Celup keseluruhan biskut satu persaty tu dalam susu panas sebentar. Jangan sampai lembik sangat.
6. Susun cantik-cantikk biskut rendam dalam bekas acuan.
7. Selesai selapis biskut, masukkan secukupnya cream cheese yang dah siap tadi atas tu. Ratakan.
7. Letakkan coklat cair atas lapisan tadi.
8. Ulang langkah 5-7 hingga habis biskut dan cream cheese. Akhiri dengan taburan Meal Shake di lapisan teratas.  Macam saya buat hari tu dapat 3 lapis biskut.
9. Sejukkan semalaman dalam peti sejuk (chiller)

*optional (saya tambah dari resepi asal)

Alhamdulillah,  anak-anak suka macam ibu mereka juga! Gambar ni masa dah siap. Lupa nak amek gambar masa proses nak buat tu.

Selamat Mencuba....

Zeti Hafiza
+6019 936 6681

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...