Kepentingan dan Sumber Protein

Ikan adalah sumber protein utama rakyat Malaysia. Tapi tahu tak? Pendaratan ikan di Malaysia berkurang setiap tahun sebab sumber ikan yang merosot di laut dan perairan negara. Sumber akuakultur pun tak cukup, lebih2 lagi sekarang... industri akuakultur turun naik sebab masalah sumber, kualiti, wabak penyakit, pencemaran dan biosekuriti....


Pilihan rakyat Malaysia seterusnya ialah daging dan telur yang juga sumber protei yang baik. Cuma masalahnya, sumber ni mempunyai lemak tepu dan kolesterol yang tinggi.


1 DARI 3 RAKYAT MALAYSIA BERUMUR 40 TAHUN KE ATAS MENGALAMI KOLESTEROL TINGGI

Mahu tak mahu kita perlu juga makan makanan kaya protein memenuhi keperluan protein harian sebanyak 50-70 gram sehari sebab protein penting untuk :

♥ membaiki tisu badan yang rosak dan membina sel baru untuk pertumbuhan

♥ penghasilan bahan kimia seperti enzim dan hormon

♥ membekalkan tenaga apabila diperlukan

♥ pembentukan tulang serta otot

Pilihan lain yang adalah protein tumbuhan seperti dari kekacang, bijirin, ubi, legum, pisang, betik, brokoli dan banyak lagi. Bagusnya protein tumbuhan ni bebas lemak dan kolesterol, kaya pulak dengan serat dan vitamin.

Selamat mencuba!

Sertailah BigsmileZone Page di Facebook untuk maklumat berkaitan kesihatan dan kecantikan. Sila SMS ke 019 936 66681 atau email ke bigsmilezone@gmail.com jika untuk sebarang pertanyaan atau pesanan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...