Cara hilangkan parut jerawat supaya tak payah susah-susah pakai foundation tebal tiap kali keluar rumah

Zaman muka meriah dengan jerawat 10 tahun lepas, nak pergi kenduri kat kampung pun malu. Paling tak boleh lupa kena sound direct ngan mak sedara "Kenapa buruk sangat muka ko ni?". Mentanglah orang Melaka piau.. takde tapis-tapis dah saya kena troll. Fikir pendek, saya mula la buat benda-benda bodoh nak hilangkan parut jerawat yang memalukan ni. 

Entah mana agaknya dapat petua sapu bawang putih kat parut boleh jadi hilang tanda jerawat. Agaknya betul berkesan petua tu, cuma saya je terburu-buru buat tanpa ilmu. Malam nak tidur muka habis dilumur dengan hirisan bawang putih. Target bangun esok pudar dah parut ni. Rupanya lagi parah... muka macam melecur terbakar. Parut makin bertambah.

Perkara bodoh kedua saya buat bila dah masuk IPT. Masa tu musim lambakan produk muka yang bagi cerah kulit. Termakan kata-kata manis kakak yang jual produk tu, duit PTPTN jadi mangsa. Beratus jugalah dibazirkan selama beberapa bulan untuk satu set produk kulit. Mula-mula rasa macam seronok bila kulit muka jadi cerah dan licin, parut jerawat pun semua hilang. Lepas beberapa bulan baru perasan... alangkah peliknya muka saya yang nampak putih macam mayat berbanding kulit di tangan dan leher. Lagi malang, sekali lagi kulit jadi macam terbakar dan sensitif. Tak lama lepas tu keluar berita produk saya guna tu ada asid berbahaya yang melunturkan kulit. Lebih menakutkan bila tahu produk macam ni boleh meningkatkan risiko kanser kulit. Oh tidak... bodohnya saya yang nak cepat selesaikan masalah tanpa selidik dulu. 

Pengajaran dari pengalaman 

Serik dari pengalaman buruk tersebut, saya terus berhenti dari menggunakan produk yang tak diketahui keselamatannya. Tapi dek kerana parut yang masih ada, tiap kali keluar rumah mesti pakai foundation, concealer dan bedak tebal-tebal supaya dapat tutup parut yang masih ada tu. Leceh sungguh rasanya kena ambil masa ber'make-up' dan kena buang duit beli benda tu semua yang sebenarnya tak menyelesaikan masalah pun.

Saya buat sedikit pembacaan dan kajian sendiri. Baru saya tahu, untuk selesaikan masalah kulit sendiri.. saya mesti tahu punca dahulu. Akhirnya saya sedar, jerawat yang meriah dulu sebenarnya faktor hormon remaja dan kemungkinan akibat stress belajar serta kecuaian saya jaga pemakanan. Maklumlah budak-budak tak matang masa tu, takde kesedaran lagi tentang cara nak jaga kulit.


Kulit sihat tanpa bahan kimia berbahaya


Sejak berkahwin, hormon dah lebih stabil agaknya (hehehhee). Lagipun umur dah bertambah, gangguan hormon dah tak macam zaman remaja. Saya tidak lagi sibuk cari jalan nak cantikkan kulit macam dulu. Sebabnya sejak 2011 saya mula amalkan suplemen semulajadi Shaklee dan kulit saya lebih sihat dan cantik. Parut degil dah hilang. Hingga hari ini saya konsisten amalkan produk berikut untuk kesihatan, sekaligus bantu cantikkan kulit dari dalam :

1. ESP Soy Protein Isolate : Protein penting untuk proses baiki dan gantikan sel kulit yang rosak. Juga berperanan sebagai fiber elastik yang tolong kulit lebih anjal dan gebu

2. Sustain Release Vita-C : bantu proses baikpulih tisu rosak, melindungi kulit dari bahan yang merosakkan dan bantu pembentukan kolagen semulajadi

3. B-Complex: bantu kurangkan stress dan elak gangguan hormon yang boleh menyebabkan jerawat. Menampakkan kulit lebih 'glowing'

4. GLA Complex : berperanan dalam membantu stabilkan perubahan hormon semasa kitaran haid dan kurangkan simptom pra-haid seperti jerawat. Juga bersifat anti-radang yang bantu legakan jerawat

*Selain itu, untuk penjagaan luaran kulit, saya menggunakan rangkaian produk NutriWhite yang dirumus dari tumbuhan dan bebas bahan kimia bahaya.

Alhamdulillah, sekarang ni nak keluar rumah tanpa berbedak pun tak jadi masalah. Saya rasa yakin dengan diri sendiri, tak perlu pakai concealer untuk tutup parut di muka atau sapu berlapis-lapis bedak setiap kali keluar rumah . Anda patut buat pilihan yang sama seperti saya, jangan lagi rosakkan kulit dengan bahan kimia berbahaya dan tak perlu buang duit untuk sesuatu yang beri kesan sampingan sementara atau negatif di masa akan datang. Biar kulit cantik sihat semulajadi, bermula dari dalam. Jemput hubungi saya untuk tahu lebih lanjut.

ZETI HAFIZA ZAKARIA
Call/ Whatsapp +6019 936 6681 
https://www.facebook.com/zeti.hafiza 
zetihafiza.zakaria@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...