7 tips cegah tekanan darah tinggi

Di Malaysia, lebih 40% rakyat berusia lebih 30 tahun mengalami tekanan darah tinggi. Bahaya tekanan darah tinggi ni, boleh menyebabkan macam-macam masalah kesihatan yang lebih serius seperti serangan jantung, strok dan kegagalan jantung.
Walaupun mereka yang berumur 50 tahun ke atas mempunyai risiko dapat tekanan darah tinggi sebanyak 90%... sebenarnya ia boleh dicegah awal dengan beberapa langkah seperti :
1. Kekalkan berat badan normal : Kajian mendapati, lebih separuh dari pesakit darah tinggi di Malaysia ni mempunyai berat badan berlebihan. Dalam kajian tu juga mendapati, tekanan darah mulai menurun bila berat badan pesakit mula menurun.
2. Kurangkan garam dalam makanan : Garam atau bahasa sainsnya sodium memang perlu dalam badan manusia. Tapi,  kandungan garam yang tinggi dalam darah... sistem badan akan 'pam' air ke dalam salur darah untuk cairkan garam. Kesannya, isipadu darah bertambah dan tekanan darah naik.
3. Tambah unsur kalsium, magnesium dan potassium dalam makanan : Didapati pesakit yang makan makanan yang tinggi keriga-tiga unsur tersebut selama 8 minggu berjaya menurunkan tekanan daeab tinggi kepada normal. Sayur, buah-buahan dan susu rendah lemak sangat sesuai untuk masalah ini kerana kaya dengan kalsium, magnesium dan potassium
4. Aktifkan diri dengan aktiviti senaman:  Hanya dengan berjalan 20 minit selama 3-5 hari seminggu dapat menurunkan tekanan darah tinggi,  menurut satu kajian di United Kingdom.
5. Buat tabiat merokok : Mengurangkan sebatang rokok sehari sahaja boleh menjadikan salur darah lebih 'sihat' dari biasa. Walaupun anda muda, kurus dan sihat... merokok boleh meningkatkan risiko tekanan darah tinggi sehingga lebih 20%
6. Kurangkan stress : Sentiasa cuba bertenang dengan masalah dan situsai harian yang mungkin memberi tekanan. Cari masa untuk berehat bersama keluarga dan kawan-kawan serta luang masa untuk hobi anda selain asyik sibuk bekerja.
7. Tidur dan rehat yang cukup : Jangan ambil mudah tentang rutin tidur dan rehat. Kebanyakan mereka yang kurang tidur atau tidur tak berkualiti akan lebih mudah dapat penyakit darah tinggi ini.

Rasanya langkah mencegah ini lebih MUDAH dan MURAH dari mengubati kan? Kawan-kawan yang masih muda, ambil tindakan sekarang untuk baiki cara hidup bagi elak masalah kesihatan di hari tua. Yang telah mengalami masalah ini, jangan risau... belum terlambat untuk kita perbaiki cara hidup dan kembalikan kesihatan kita.

Supplement juga membantu masalah ini. Berikut adalah antara cadangan produk Shaklee untuk mencegah dan menangani masalah darah tinggi. Salah satu atau kombinasi ini boleh anda pilih ikut kesesuaian:


  1. Vivix : bertindak pada peringkat sel untuk menyokong kesihatan jantung
  2. Omega Guard : Asid lemak baik yang bantu seimbangkan kolesterol dalam darah
  3. Garlic Complex : Terkenal secari tradisonal untuk membantu aliran darah sihat
  4. CoQ Health Plus :  Menyokong jantung dan salur darah yang sihat serta peredaran darah yang lancar
Insya Allah, kombinasi cara hidup sihat dan supplement semulajadi ini dapat membantu mengelak dan mengawal masalah darah tinggi yang boleh menyebabkan maut ini. 

Hubungi saya untuk pesanan dan konsultasi! 

ZETI HAFIZA
+6019 936 6681


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...