5 tips dan tricks ajar anak makan sayur & buah

Haaa.... mesti ada mak-mak yang hadapi masalah ni kan? Memang susah hati hati kita ni bila anak tak suka makan sayur dan buah. Kalau makan pun, bukan takat memilih... sikit je yang mereka makan.

Saya hadapi dilema yang sama dengan anak sulung yang sekarang dah berusia 6 tahun. Mujur dua orang adiknya tak mengikut, malah mereka berdua memang suka sangat sayur dan buah hinggakan berebut-rebut walaupun tinggal batang sayur je.
Setelah macam-macam cara dicuba, akhirnya sekarang Nabil dah mula makan sayur. Mungkin ada banyak idea dan pengalaman ibu-ibu otai di luar sana, tapi saya nak kongsi 5 tips dan tricks (helah) yang berjaya mengubah Nabil. Berikut adalah cara saya dah cuba :

1. Helah 'masa baby' :
Bagusnya Nabil ni.. dia suka tolong saya di dapur. Selalu saya beri tugas mudah seperti ambilkan sayur dalam peti sejuk, patahkan kacang panjang, ambilkan bekas dll. Sambil tu saya akan cerita kisah dia masa baby. Dalam cerita tu saya akan selit kisah Nabil suka makan kacang panjang contohnya. Selalu bila saya tanya.. "ingat tak dulu masa baby Nabil suka makan kacang ni?" Dah tentu jawapan dia "Ingat.. ingat.." dan nanti saya guna modal yang sama waktu makan.

2. Kuat macam ayah :
Helah ni pun menyeronokkan juga. Biasanya di kalangan anak-anak ni, ibu ayah lah hero pertama mereka. Gunakan peluang ni sebaiknya. Bila dia nak juga hebat main sukan macam ayah, saya pun masuk jarum... 'ayah suka makan sayur, sebab tu ayah jadi hebat main kriket'.  Kadang-kadang ayah saja je tunjuk muscle lengan dan beritahu Nabil.. nak kuat macam ni kena makan sayur tau.

3. Bila demam selsema @ tak sihat :
Setiap kali Nabil tak sihat atau demam selsema... saya akan cerita macam mana sayur-sayur tu bila dimakan akan ditukar kepada vitamin, zat dan lain-lain yang akan tolong lawan kuman jahat penyebab penyakit. Selalunya memang bersemangat dia nak cuba makan sayur. Tapi pandai-pandailah jawab bila sejurus makan sepotong lobak, dia tanya : "Kenapa tak hilang phn selsema ni?"

4. Tiru macam kawan-kawan :
Satu lagi tips, kenali kawan-kawan mereka. Bila Nabil mengelak makan sayur... saya akan tanya tentang kawan-kawan dia yang makan sayur di sekolah. Lebih-lebih lagi kalau tau siapa kawan baik, lagi senang... Bakar semangat berlumba-lumba makan sayur anak kita ni.

5. Kreatif dalam masakan :
Tips ni biasa ibu-ibu buatkan.. cum ambil masa juga. Sesekali tukar angin,  buat kelainan dalam penyediaan sayur dan buah ni. Tempura bayam rasa macam keropok 'jajan' je tau. Atau buah-buah kita celup coklat atau manisan lain sebelum hidangkan kepada mereka.

Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...