Budak Sudoku - suka menconteng dinding tanda anak bijak?

Naufal sekarang dah 3 tahun 4 bulan. Perangai dia memang 360 darjah terbalik dari Abang Nabil yang cool tu. Bukan nak banding-bandingkan anak tau. Masing-masing ada kelebihan dan keunikan tersendiri. Semua anak dijadikan hebat. Kita ibu bapa yang mencorakkan mereka. 

Anak yang sangat aktif


Masa kecil Naufal sangat aktif dan suka lakukan aksi yang mengilukan hati ibu. Hehehe.. nak gugur jantung tengok dia panjat grill pintu sampai atas masa umur setahun lebih. Ikan-ikan dalam akuarium nyaris mati bila Naufal masukkan segala macam benda dalam tu termasuk sos tomato. Kalau pergi tempat awam, satu saat pun tak boleh terlepas dari pandangan. Setiap kali solat di R n R atau shopping complex, memang tangan Naufal kena ikat dengan kain bersambung dengan kaki ibu untuk elakkan dia merayau. Di rumah pengasuh, Naufal paling lasak. Anak orang lain kerap dibuli walaupun mereka lebih dewasa. Baju raya ibu kena gunting dek Naufal menjelang aidilfitri. Lantai rumah kena conteng dengan marker. Ayahnya gelar Naufal 'budak sudoku' sebab masa mengandungkan dia ibu ketagihan main sudoku yang amat. 5 buah buku sudoku yang mengandungi beribu puzzle habis dikerjakan ibu sepanjang 8 bulan mengandung (Naufal lahir awal sebulan). Agaknya sebab tu sejak lahir hingga sekarang, Naufal suka bagi "puzzle" untuk ibu dan ayah ye?


Anak bijak dan kreatif


Ibu bapa kena sabar banyak-banyak dengan anak sebegini. Salurkan pada perkara yang positif. Kalau dia suka menconteng dinding, sediakan ruang khas menconteng atau cat je rumah dengan cat yang kalis dakwat tu. Kes Naufal ni suka conteng lantai. So.. kami kena pastikan stok Multipurpose Cleaner Basic H Shaklee yang power sentiasa ada di rumah. Walaupun sesekali berebut dengan Naufal yang suka guna spray Basic H untuk memburu dan membunuh semut, kami tak kisah sebab Basic H ni selamat dan tidak mengandungi bahan berbahaya.

Kemudian seperti biasa Naufal akan ulang lagi tabiat kreatif tu. Ibu bila rasa nak marah dengan hobi menconteng Naufal, ibu akan ingat senyuman dia yang manis tu dan positifkan diri - anak menconteng kerana dia bijak dan kreatif sebenarnya. Kalau geram sangat, ibu buat-buat marah sikit sambil cakap pada dia "Naufal ni buat perangai sebab dah besar nanti nak jadi Hafiz kan?"

Boleh pula dia jawab : "Nama saya Naufal lah, bukan Hafiz"

Ok. Sabar jelah ibu, menjawab statement ibu pun tanda-tanda budak cerdik la tu.

Ibu Budak Sudoku,
ZETI HAFIZA

Hasil seni Naufal guna permanent marker. Mujur ada Multi Purpose Cleaner ni.

Walaupun gigi atas rongak, senyuman manis ni la selalu buat ibu tak jadi marah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...